NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Tuesday 9 December 2014

FERGUSON MENANGISI KEADILAN BERPILIH-PILIH



FERGUSON MENANGISI KEADILAN BERPILIH-PILIH
Masalah penembakan sampai mati Micheal Brown, 16, seorang remaja menjadi sebutan penduduk St. Louis, Ferguson dan memancar ke seluruh Amerika Syarikat sehingga ke seluruh alam. Penduduk Ferguson pula mengimpikan keadilan, keamanan dan kehidupan yang harmoni. Walau bagaimanapun impian-impian itu menjadi igauan-iguan yang berpanjangan sejak Micheal Brown ditembak mati oleh pihak Polis yang telah menahan beliau. Beliau ditembak mati kerana pihak Polis memberitahu mahkamah bahawa tembakan dilakukan untuk mempertahankan diri. Tembakan kepada Michel Brown pula hanya melibatkan 6 das peluru sahaja dimuntahkan di badan beliau termasuk  di bahagian kepala. 

Mahkamah memilih untuk memihak kepada penembak Micheal Brown dengan membebaskannya daripada sabitan membunuh budak remaja yang tidak bersenjata itu. Kesian Micheal Brown.

Walaupun, St. Louis, Ferguson menangis sepanjang empat bulan, mulai 9 Ogos 2014 hingga kini kerana isu Micheal Brown tidak menyebelahinya sebaliknya menyebelahi individu menembaknya. Kesan daripada keadilan mahkamah itu penduduk St. Louis, Ferguson berarak menunjukkan solidariti mereka kepada keadilan yang dilakukan kepada penduduk St. Louis, Ferguson terutamanya  penembakan Micheal Brown di bawah pengawasan pihak Polis, tanpa senjata dengan alasan mempertahankan diri. Menembak mati Micheal Brown dengan 6 das dan dilakukan dikhalayak umum.

Kisah-kisah penembakan untuk mempertahankan diri itu bukan sahaja berlaku seperti kes Micheal Brown tetapi pelbagai kes lagi dengan alasan yang sama menggunakan istilah ‘mempertahankan diri’ berlaku di mana-mana sahaja termasuk singa-singa Afrika membaham seekor kuda dengan alasan mempertahankan diri dari kebuluran untuk makanan mereka. Kuda-kuda yang berada berhampiran kuda yang dibaham itu hanya mampu melihat gelagat singa-singa yang mempertahankan diri itu.

Penduduk St. Louis, Ferguson wajar mengheret pelaku-pelaku kedajalan dalam mahkamah keadilan Islam, supaya pembunuhan-pembunuhan dengan alasan mempertahankan diri sudah tidak releven pada ketika manusia memahami keadilan Islam. Sebab itulah ramai warga Amerika Syarikat menjadi pejuang-pejuang ninja Khilafah Daulah Islamiyah kerana mereka melihat keadilan Islam. Mereka sanggup berhadapan dengan tentera Amerika Syarikat di wilayah Daulah Islamiyah sebagi isyarat supaya jangan datang menceroboh dan membunuh rakyat Daulah Islamiyah. Mereka sanggup menjadi perisai manusia tetapi pemerintah Amerika Syarikat tidak memahami isyarat tersebut.

Pejuang-pejuang ninja dari warga Amerika Syarikat itu adalah golongan yang berani mati. Mereka adalah golongan yang diredhai oleh Allah s.w.t. Mereka pula bukan dari golongan warga Amerika Syarikat yang terlibat berkomplot menyerang bangunan WTC Washington DC pada 11 September 2001.

Penyerangan bangunan WTC itu adalah komplot dan igauan-igauan pemerintah Amerika Syarikat yang lalu, kemudian menggunakan alasan tersebut menyerang negara miskin Afghanistan yang dipimpin oleh Mulla Omar, dibunuh warga mereka tanpa belas kasihan, kerana Afghanistan adalah kawasan strategik bagi Amerika Syarikat untuk persediaan menghadapi Rusia dan Iran pada ketika itu. Walaupun Afghanistan negara miskin tetapi sukar ditundukkan. Panji-panji Taliban masih tegak. Pejuang-pejuang Taliban pula semakin segar. Mereka adalah singa-singa yang belum bertindak balas. Amerika Syarikat diingatkan dan diberi amaran supaya jangan mengulangi pencerobohan-pencerobohan lagi. Jangan menyerang negara sendiri kemudian menggunakan alasan tersebut untuk menyerang negara lain.

Ekonomi Amerika Syarikat boleh berubah. Pakatan-pakatan ekonomi EURO dan BRICS belum digerakkan. Amerika Syarikat akan lumpuh jika pakatan tersebut diaktifkan.

Pejuang-pejuang ninja seluruh dunia juga belum digerakkan. Mereka adalah singa-singa jinak. Jangan paksa mereka menjadi singa-singa liar. Ambillah contoh singa-singa yang ada di wilayah Daulah Islamiyah. Amerika Syarikat ramai cerdik pandai jadilah manusia cerdik jangan mendajal. 

Pihak penguatkuasa yang mempertahankan diri bersenjata, mengawal keadaan manakala satu pihak pula telah menyerah diri tetapi oleh kerana perasaan kebencian sanggup membunuh individu-individu dibawah pengawasan mereka kerana tidak boleh bertindak balas secara maksimum, sebaliknya mangsa-mangsa itu hanya mampu menggerak-gerakkan badan dan mulut untuk melawan suspek-suspek mereka.

Beberapa contoh pihak-pihak yang mempertahankan diri membunuh atau mencederakan mangsa-mangsa mereka ketika berada dibawah pengawasan dan kawalan pihak mereka, iaitu:-


1. Seseorang sanggup membunuh pasangan hidup mereka dengan menikam, menembak, memukul dengan benda keras sehingga membunuh mangsa dan diberitahu kepada umum melalui mahkamah dengan pelbagai versi cerita-cerita lakunan untuk menghalalkan pembunuhan itu dengan istilah mempertahankan diri dan tergugat. Perlakuan itu pula bermula ditandas membawa sampai ke bilik tidur, atau pergelutan dari bilik tidur hingga terbawa ke bilik-bilik lain maka terpampanglah darah merah yang memperlihatkan gambaran-gambaran yang menggores perasaan. Atau perlakuan-perlakuan pembunuhan itu hanya berlaku di antara mangsa dengan suspek. Suspek pula boleh bercerita pelbagai versi-versi supaya tidak dijatuhkan hukum qisas ke atas dirinya. Bayangkan jika mangsa yang dibunuh itu adalah anak kesayanagan kepada hakim yang mengadili kes tersebut, bagaimana hakim mengendalikan perbicaraan kes tersebut.

2. Seorang tahanan reman dengan pelbagai alasan telah disumbat dalam lokap, beberapa jam selepas itu mangsa telah dikejarkan ke hospital dan selepas dilakukan bedah siasat didapati mangsa telah melakukan perbuatan yang boleh dikategorikan sebagi; mati mengejut, membunuh diri, menjerut leher sendiri, menghentak kepala ke dinding, berlai-lari lalu melompat-lompat membenamkan kepala ke lantai, melanggar dinding lalu patah tengkok dan cerita-cerita yang menarik tentang mangsa tersebut ialah; badannya lebam-lebam, tulang-tulang badannya patah, kemaluannya cedera, darah meleleh dari mata, hidung, mulut dan telinga; sihat sebelumnya dan mati mengejut. Diandaikan mangsa dibedah siasat oleh doktor, bapa kepada mangsa membunuh diri itu. Bagaimanakah keputusan hasil bedah siasat kepada mangsa yang dikategorikan membunuh diri itu?

3. Seorang remaja telah ditangkap kerana mencuri duit tabungan masjid lalu remaja tersebut dibawa ke suatu sudut masjid berasingan dari orang ramai oleh mereka yang menangkapnya  beberapa minit kemudian individu-individu yang membawa mangsa tadi memberitahu kepada umum bahawa mangsa yang  ditangkap tiba-tiba senyap atau dibawa ke suatu sudut masjid lalu dibalun di situ. Beberapa  minit kemudian mangsa menjadi lembik dan tidak bergerak-gerak lagi. Jika mangsa tersebut adalah anak kepada pewakaf tanah masjid itu dan mangsa pula menjadi mangsa keadaan bagaimanakah masyarakat melihat tragedi tersebut bagi menangani remaja-remaja yang terabai oleh pembangunan kebendaan? Apakah masyarakat kebendaan telah hilang pertimbangannya walaupun remaja tersebut belum sempat mencungkil duit-duit tabungan tetapi telah menghukumnya dengan menghilangkan nyawanya dengan alasan mempertahankan diri tabung masjid? 

4. Pemuda-pemuda Palestin menggunakan batu melempar ke arah pasukan-pasukan beruniform yang menggunakan senjata ringan dan berat; senjata peluru getah, senjata peluru hidup, gas pemedih mata, lori tentera, boldozer, kereta kebal kerana hendak meruntuh dan menghalau penduduk Palestin dari tanah air mereka. Kawasan tersebut dirancang dibangunkan untuk projek komersial dan perumahan. Siri-siri perlakuan kepada penduduk Palestin itu pun berlaku di pelbagai negara seperti era awal tahun mellenium penduduk Beijing sebahagiannya adalah penduduk setinggan, apabila pihak penguatkuasa merobohkan rumah-rumah setinggan itu maka pada keesokan harinya wujud lagi rumah-rumah setinggan baru di kawasan yang telah dirobohkan itu seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Mereka pula menggunakan istilah mempertahankan diri untuk survival hidup. Bagi mengatasi masalah tersebut pihak kerajaan meroboh rumah-rumah setinggan itu lagi lalu berkawal di kawasan perobohan itu untuk mempertahankan diri dari pembinaan rumah-rumah setinggan baru.

5. Siri-siri penceroboh dan pembunuhan Amerika Syarikat dan sekutunya melakukan serangan di Iraq dengan menunjukkan kekuatan-kekuatan; satelitnya, derun, pesawat pejuang, pengebom, peluru berpandu, kuasa letupan, kapal perang berkuasa nuklear dan mengarahkan pelbagai peralatan tentera canggih yang tidak dijual kepada negara dungu-dungu kerana dikhuatiri teknologi ketenteraan itu akan diciplak oleh musuh-musuh mereka, digunakan membunuh jutaan rakyat Iraq yang tidak berdosa. Amerika Syarikat ingin mengulangi pencerobohan tersebut di wilayah Daulah Islamiyah. Sayugia diberi amaran dan diperingatkan supaya jika tersilap langkah senjata-senjata canggih di Amerika Syarikat akan meletupkan diri sendiri dengan alasan mempertahankan diri dari pencerobohan di wilayah Daulah Islamiyah. Ingat dan amaran jangan menceroboh negara lain!


Pilihlah keadilan Islam supaya wujud aman damai harmoni negara. Mendapat  keadilan untuk kemaslahatan masyarakat.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”