NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Friday 26 December 2014

TALIBAN MULA MEMANASKAN BADAN



TALIBAN MULA MEMANASKAN BADAN
Pejuang-pejuang Taliban mula memanaskan badan mereka sebagai ‘warming up’ sebagai persiapan menghadapi hari-hari gemilangan yang menjanjikan kejayaan


Pejuang-pejuang Taliban dikaitkan dengan serangan sekolah tentera Pakistan di Peshawar kerana rekrut-rekrut muda-muda itu dicucuk akal dan perasan mereka menghadapi Taliban sebuah negara miskin tiada duit dan Amerika Syarikat boleh memberi duit merasuah kepada sesiapa yang ingin menerima rasuah termasuk pemimpin-pemimpin pelahap duit rakyat berselindung dengan kerja-kerja kebajikan dan kemanusiaan.

Penyerangan sekolah tentera Pakisrtan itu adalah suatu yang menunjukkan bahawa yang diserang itu adalah sekolah bukan musuh. Licik dajal berbisik-bisik.

Apabila media antarabangsa yang beroperasi di Peshawar Pakistan membina olahan-olahan cerita dan penunjukan gambar kanak-kanak sekolah yang telah diedit dipertontonkan gambar-gambar paras bahu pelajar-pelajar yang terlibat secara langsung ketika tragedi ditemuramah, video berdurasi beberapa minit kanak-kanak beruniform dipimpin oleh bapa-bapa mereka berjalan, jelas kelibat kanak-kanak beruniform itu.

Masyarakat akan melihat penyerangan itu adalah angkara pengganas yang ganas lebih ganas dari pembunuhan beribu-ribu manusia dibom ketika sedang tidur serta supaya terpahat difikiran para audien betapa penyerang-penyerang itu hanya berkeupayaan melakukan aksi-aksi penyerangan di kawasan-kawasan sekolah, rumah-rumah kosong, banglo kosong dipinggiran kampung bernama Osama Laden, hutan belantara berpenghuni haiwan liar, bukit-bukau berpenghuni jin dan kawasan lapang yang tiada penghuni.

Apabila tentera Pakistan yang memiliki kekuatan menentang musuh-musuhnya atau kekuatan-kekuatan yang dimiliki itu bila digerakkan akan memusnahkan musuh-musuhnya, tetapi sebaliknya kekuata-kekuatan yang dimiliki terutama di wilayah Peshawar dihala untuk menghadapi pejuang-pejuang Taliban yang berhadapan dengan pakatan tentera Amerika Syarikat NATO yang menceroboh negara mereka pada 2001.

Pakistan masuk campur bersekongkol dengan paksi pengganasan yang diketuai oleh Amerika Syarikat kerana pelbagai sebab. Antaranya; ugutan dan rasuah dari Amerika Syarikat, kestabilan politik dalaman Pakistan, percakaran ahli-ahli politik, kekerapa pergolakan politik dalaman dan berpaksi kepada nasihat rumah putih.

Ketika Amerika Syarikat berhadapan dengan pejuang-pejuang Taliban, negara-negara kejiranan dengan Afghanistan diugut oleh Amerika Syarikat sama ada berpaksi bersamanya atau berpaksi dengan kejahatan yang dituduhnya. Pakistan memilih bersekutu dengan paksi pengganasan Amerika Syarikat.

Secara teori dan parktikalnya, Pakistan terjebak dengan kata-kata manis Amerika Syarikat menentang Taliban walaupun mereka mempunyai hubungan yang baik sebelum Amerika Syarikat menceroboh Afghanistan. Oleh kerana Amerika Syarikat telah berada di Afghanistan dan pejuang-pejuang Taliban walaupun miskin tetap sukar dikalahkan oleh Amerika Syarikat bersama sekutunya NATO. Semakin lama Amerika Syarikat berada di Afghanistan semakin ramai tenterannya mati. Nasib baik golongan dungu-dungu menjadi penampan dan peyelamat baginya termasuk Pakistan.

Perlakuan-perlakuan penentangan Pakistan itu dapat dilihat dengan kehadiran agen-agen pengintipan, pemberi maklumat dan risikan yang terlibat secara langsung menggempur kubu-kubu barisan hadapan pejuang-pejuang Taliban di sempadan Pakistan dan wilayah Peshawar yang dijadikan sasaran rekrut-rekrut tentera muda dari sekolah-sekolah tentera Pakistan oleh penyerang-penyerang pada 16 Disember 2014 (Selasa).

Ekonomi memainkan peranan dan rasuah boleh membunuh adik beradik.

Kesan dari ‘peperangan politik dalaman pakistan’ telah mengheret ahli-ahli politik dan tentera Pakistan berada pada paksi pengganasan yang diketuai oleh Amerika Syarikat. Pakistan tidak mengambil penggalaman  dari tragedi yang berlaku kepada Presiden Pakistan Jeneral Zia Ul-Haq, meletup helikopternya di udara itu. Menurut Mahathir Mohamad orang dungu-dungu mudah lupa.

Pakistan sewajarnya belajar dari pengalaman yang lalu; menjalin hubungan baik dengan rakyat, rakyat menjadi maklumat pemerintah dan negara-negara jiran yang tidak memusuhinya. Kerana rakyat dan negara jiran mudah menyusup masuk dimana-mana kawasan dalam negara Pakistan terutamanya di Peshawar dan tidak terkecuali Islamabad, pejabat Perdana Menteri. Berhati-hati ya.

Tentera Pakistan jangan beranggapan apabila pejuang-pejuang Taliban miskin berada di Afghanistan dan sempadan berdekatan Peshawar senyap, kurang menggempur tidak bermakna  mereka lemah. Pejuang-pejuang Taliban adalah singa-singa liar yang jinak. Jangan jadikan singa-singa itu marah seperti singa-singa padang pasir pejuang-pejuang Daulah Islamiyah.

Pejuang-pejuang Taliban mempunyai strategi yang sukar difahami oleh golongan dajal tetapi difahami strateginya oleh insan-insan mulia.

Serangan ke atas sekolah tentera Pakistan di Peshawar yang merekrut pemuda-pemuda sekolah tentera Pakistan adalah isyarat yang wajar diteliti oleh Pakistan bahawa pejuang-pejuang yang digempur oleh mereka atas telunjuk Amerika Syarikat boleh menggempur balik dimana-mana sahaja kawasan di Pakistan.

Ban Ki Moon yang mengetuai PBB bersuara tentang tragedi sekolah tentera Pakistan itu tetapi ia tidak bersuara ketika MH17 ditembak, MH370 disorok, perlakuan dajal Israel menceroboh Palestin, Amerika Syarikat menceroboh Iraq dan Amerika Syarikat berperanan memainkan harga minyak mentah global yang berlaku secara sistematik itu. Kesian Ban Ki Moon.


Jadilah manusia, jangan mendajal menurut telunjuk.







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”