NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Monday 8 December 2014

MINI PARLIMEN MALAYSIA



MINI PARLIMEN MALAYSIA
Radio dan Televisyen Malaysia (RTM) telah menyediakan penayangan slot Mini Parlimen Malaysia yang disiarkan melalui TV2, menunjukkan kanak-kanak tersebut adalah ahli-ahli Parlimen yang dtampalkan nama-nama kawasan-kawasan mereka sebagaimana diletakkan nama-nama kawasan-kawasan Parlimen di hadapan Ahli Parlimen supaya mudah dikenali mewakili kawasan-kawasan Parlimen mereka di negara ini.

Melihat kepada kelibat-kelibat kanak-kanak itu seperti  ada iras-iras  Ahli Parlimen yang sedang  bersidang bagi menarik minat kanak-kanak, dilakunkan watak-watak mereka, barangkali mirip-mirip sifatnya.

Adalah dicadangkan walaupun sekadar beberapa minit pandangan ini diutarakan, supaya ada pencerahan kepada pengarah dan penulis skrip Mini Parlimen itu, mengolah dengan suasana  semasa tanpa melihat kepada Ahli Parlimen Malaysia yang sedia ada pada ketika ini. Sediakan dan binalah jalan cerita yang berbeza tetapi membawa maksud yang membina supaya menjadi perhatian Ahli Parlimen Malaysia.

Hari ini dan 20 tahun yang akan datang pasti banyak perbezaan berlaku. Sebagaimana golongan dajal merancang sesuatu rancangan untuk jangka masa 10-20 tahun akan datang. Walau bagaimanapun perancangan-perancangan jahat itu mudah difahami sebagaimana dajal merancang pengganasan WTC, rompakan senjata kem tentera 5 minit, pengganasan Lahad Datu membunuh prajurit negara, menyorok MH370, menembak MH17 dan terbaru dajal menggodam ATM duit puluhan jutaan hilang bukan ratusan ribu. Jin-jin yang melihat duit mencurah-curah keluar dari mesin ATM itu terbelalak matanya, benarkah?

Ada ahli-ahli Parlimen  menduduki kerusi dewan hanya sepenggal, dan ada juga yang mendudukinya lebih dari sepenggal atau melebihi 20 tahun dan selepas itu ahli-ahli Parlimen  yang sedia ada itu akan bertukar ganti atau berhenti menjawat jawatan-jawatan mereka, manakala gelagat-gelagat kanak-kanak  yang melakunkan  Mini Parlimen  pula akan menterjemahkan secara realiti  dalam kehidupan mereka  yang sebenarnya ketika itu. Bukan lagi melakun-lakunkan aksi-aksi yang terkebelakang untuk dilakunkan dan dipraktikkan pada zaman mereka ketika itu.

Jadikan kanak-kanak itu sebagai modal contoh Mini Parlimen Malaysia yang boleh membantu membina idea-idea  yang benar, bernas dan dilontarkan secara spontan, supaya menyentuh fikiran Ahli Parlimen Malaysia, perbahasan-perbahasan yang berulang atau mengulangi perbahasaan-perbahasan tetapi hadirkan juga yang bersifat semasa dan pelan rancangan jangka panjang.

Barangkali persoalan-persoalan berikut memerlukan perhatian, seperti soalan-soalan:-


1. Memandangkan Khazanah Nasional Berhad telah melantik CEO MAS yang baru, boleh diajukan soalan; siapakah dajal yang terlibat menghilangkan MH370 pada tengah malam awal pagi pada 8 Mac 2014, sehingga mengada-adakan plot cerita yang direka-reka, sama ada negara yang terlibat adalah Amerika Syarikat atau Rusia, atau kedua-duanya sekali, sebagaimana penembakan MH17, Amerika Syarikat menyatakan dilakukan oleh pemisah Donetsk menggunakan peluru berpandu, manakala Rusia pula menyatakan ditembak menggunakan MIG-29 oleh Ukraine, atau kedua-duanya sekali. Yang mana satukah yang bercakap benar? Sesiapa pembohong negara tersebut sedang menanti keruntuhannya?

2. Malaysia adalah sebuah negara kaya. Kekayaannya itu terbentang luas dengan minyak, tanah subur, lautan luas dan pelbagai cukai-cukai; kadang-kadang cukai-cukai itu berlipat-lipat seperti saman penguatkuasa tempatan, polis trafik,  JPJ, SPAD dan Puspakom. Bukti kayannya Malaysia juga terdapat 6.7 juta buruh-buruh berdaftar sah dan tamat tempoh di negara ini, termasuk dari Amerika Syarikat, Bangladesh, Nepal, Vietnam dan banyak lagi dari negara-negara anggota PBB. Kehidupan masyarakat semakin tertekan terutamannya di bandar-bandar utama; harga barangan meningkat dan kenaikan tarif elektrik mencengkam masyarakat sehingga bekalan elektrik yang sampai di rumah-rumah mereka terhenti. Persoalannya ialah apakah hubungan  terhentinya bekalan elektrik seluruh Semenjung Malaysia 20 tahun yang lalu ada kaitan dengan tarif elektrik pada hari ini sehingga menyebabkan bekalan elektrik terhenti di rumah-rumah rakyat awam itu? Siapakah yang akan membantu mereka menggerakkan semula bekalan elektrik yang terhenti itu? Dajal kata mampuslah kamu, begitukah?

3. Umat Islam diperingatkan oleh Allah s.w.t. supaya menyediakan kuda-kuda yang kuat. Mengambil semangat tersebut mengapakah pemerintah tidak menyediakan peralatan-peralatan canggih yang sukar difahami oleh musuh-musuh kekuatan-kekuatan itu sebagaimana kekuatan-kekuatan yang dimiliki oleh pejuang-pejuang Daulah Islamiyah sukar dikenal pasti oleh musuh-musuh mereka? Mungkinkah musuh mengetahui kekuatan-kekuatan yang dimiliki oleh negara menyebabkan orang-orang cerdik menjadi dungu, manakala golongan dajal bermaharajalela, kerana golongan berilmu dikunci mulut dan dibutakan mata mereka, kerana terpampang duit didepan mata? Adakah manusia ingin menjadi manusia atau manusia dajal bertopengkan manusia mulia? Tolong hentikan pembelian-pembelian barangan terpakai aset-aset negara kerana negara-negara penjual sedang melupuskan barangan tersebut tetapi negara dungu-dungu membelinya kerana nampak duit. Komisenlah katakan. Kesiannnnn.  


Binalah kecemerlangan bangsamu supaya dikenang sepanjang zaman.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”