NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Saturday 21 February 2015

ADAKAH YANG SANGGUP MELAKSANAKANNYA SELAIN DAULAH?



Adakah Yang Sanggup Melaksanakannya Selain Daulah?

By M. Fachry
M Fachry untuk Al-Mustaqbal Channel

RAQQAH, DAULAH ISLAM-Sebuah gambar seseorang disalib untuk kemudian dipertontonkan di hadapan khalayak ramai beredar di media sosial. Ternyata, orang tersebut adalah Abu Al-Abbas, anggota Daulah Islami Di Iraq Dan Syam (ISIS) yang terkena Had (hukuman) Al-Hirabah yakni disalib selama 3 hari atas kejahatannya. Allahu Akbar!

Ya, siapa yang sanggup melaksanakan hukuman Had Al-Hirabah ini, yang memang merupakan aturan Allah SWT sebagaimana firmanNya dalam Al-Qur’an Surat Al-Maidah ayat 33 :


A033

“Hanyasanya balasan orang-orang yang memerangi Allah dan RasulNya serta melakukan bencana kerosakan di muka bumi ialah dengan dibalas bunuh (kalau mereka membunuh sahaja dengan tidak merampas), atau dipalang (kalau mereka membunuh dan merampas), atau dipotong tangan dan kaki mereka bersilang (kalau mereka merampas sahaja), atau dibuang negeri (kalau mereka hanya mengganggu ketenteraman umum). Hukuman yang demikian itu adalah suatu kehinaan di dunia bagi mereka, dan di akhirat kelak mereka beroleh azab seksa yang amat besar.” ( Al-Quran, surah Al-Maaidah ayat 33 )

Siapa yang sanggup melaksanakan Had Al-Hirabah tersebut, bahkan kepada anggota Daulah? Ternyata yang sanggup melaksanakannya adalah Amirul Mu’minin Daulah Islam Di Iraq Dan Syam, Syekh Abu Bakar Al-Baghdady-hafizahullah. Beliaulah yang memerintahkan hukuman tersebut kepada anggotanya sendiri, Abu Al-Abbas yang telah mengambil harta sebagian orang yang melewati pos pemeriksaan dengan hujjah bahwa mereka adalah orang kafir.

Bahkan, Daulah mempertontonkan pelaksanaan syariat Islam tersebut (Had Al-Hirabah) tidak hanya kepada khalayak masyarakat sekitar, bahwa dengan tersebarnya gambar tersebut seluruh dunia akan mengetahuinya. Dan ini sesuai dengan firmanNya :


“Dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan orang-orang yang beriman.” (QS An-Nûr (24) : 2).


A002


“Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat; dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya dalam menjalankan hukum agama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat; dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman.” ( Al-Quran, surah An-Nuur ayat 2 )


Hikmahnya adalah agar orang lain tidak terjerumus dalam kemaksiatan yang sama, membuat jera pelaku untuk tidak mengulangi, serta pensucian dan penghapusan dosa. Demikianlah indahnya pelaksanaan syariat Islam secara total. Dan siapakah yang sanggup melaksanakannya selain Daulah Islam (ISIS)?







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”