Iman
dan takwa, asalnya adalah keimanan kepada rasul-rasul Allah s.w.t.
Secara keseluruhannya beriman kepada penutup sekalian rasul-rasul
a.s.; Nabi Muhammad s.a.w.. Keimanan kepadanya itu meliputi keimanan
kepada Allah s.w.t., kitab-kitabnya, rasul-rasulnya,
malaikat-malaikatnya, hari pembalasannya, qada dan qadarnya.
Kekufuran
dan kemunafikan, asalnya adalah keingkaran-keingkaran kepada
rasul-rasul a.s. tentang perkara-perkara yang datang bersama mereka
yang dibawa dan didakwahnya kepada manusia. Maka keingkaran mematuhi
perkara-perkara itu mengkufurinya menyebabkan pelaku-pelakunya layak
mendapat azab di akhirat. Kepada golongan yang belum diperingatkan
dan risalah dakwah belum sampai kepadanya maka ia terlepas daripada
azab tersebut.
Al-Quran
memperingatkan dalam surah Al-Isra ayat 15:
“Sesiapa yang beroleh hidayah petunjuk (menurut panduan Al-Quran),
maka sesungguhnya faedah petunjuk yang didapatinya itu hanya terpulang kepada
dirinya sendiri, dan sesiapa yang sesat maka sesungguhnya kesan buruk
kesesatannya hanya ditanggung oleh dirinya juga. Dan seseorang yang boleh
memikul, tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya
sahaja). Dan tiadalah Kami mengazabkan sesiapapun sebelum Kami mengutuskan
seorang Rasul (untuk menerangkan yang benar dan yang salah).”
“Sungguhnya Kami telah memberikan wahyu kepadamu (wahai
Muhammad), sebagaimana Kami telah memberikan wahyu kepada Nabi Nuh, dan
Nabi-nabi yang diutus kemudian daripadanya; dan Kami juga telah memberikan
wahyu kepada Nabi Ibrahim, dan Nabi Ismail, dan Nabi Ishak, dan Nabi Yaakub,
serta Nabi-nabi keturunannya, dan Nabi Isa, dan Nabi Ayub, dan Nabi Yunus, dan
Nabi Harun, dan Nabi Sulaiman; dan juga Kami telah memberikan kepada Nabi Daud:
Kitab Zabur.
Dan (Kami telah mengutuskan) beberapa orang Rasul yang telah
Kami ceritakan kepadamu dahulu sebelum ini, dan Rasul-rasul yang tidak Kami
ceritakan hal mereka kepadamu. Dan Allah telah berkata-kata kepada Nabi Musa
dengan kata-kata (secara langsung, tidak ada perantaraan).” (
Al-Quran, surah An-Nisa 163-164 )
“Hampir-hampir ia pecah berkecai-kecai
kerana kuat marahnya. Tiap-tiap kali dicampakkan ke dalamnya sekumpulan besar
(dari orang kafir), bertanyalah penjaga-penjaga neraka itu kepada mereka:
"Tidakkah kamu pernah didatangi seorang Rasul pemberi ingatan dan amaran
(di dunia dahulu)?"
Mereka menjawab: "Ada ! Sebenarnya telah datang kepada kami
seorang Rasul pemberi ingatan dan amaran, lalu kami dustakan serta kami katakan
(kepadanya): Allah tidak menurunkan sesuatupun, kamu (wahai orang yang mendakwa
menjadi Rasul) hanyalah berada dalam kesesatan yang besar! " (
Al-Quran, surah Al-Mulk 8-9 )
" Demi sesungguhnya! Aku akan
memenuhi neraka Jahannam dengan jenismu dan dengan orang-orang yang menurutmu
di antara zuriat-zuriat Adam (yang derhaka) semuanya ". (
Al-Quran, surah As-Shad 85 )
Neraka
akan dipenuhi oleh Iblis dan mereka yang mengikutnya sehingga ke hari
kiamat. Apabila Neraka telah dipenuhi maka ia dipenuhi oleh Iblis dan
golongannya. Melalui ayat tersebut dapat difahami bahawa tidak
seorang pun akan mengikuti dan memasuki neraka melainkan mereka yang
mengikuti syaitan. Ia menjadi dalil bahawa orang yang tidak berdosa
tidak akan memasuki neraka. Perkara itu disebabkan mereka tidak
mengikuti syaitan sudah tentu mereka bukan golongan pendusta dan
berdosa. Neraka tidak akan dimasuki oleh manusia kecuali setelah
datangnya hujah kepada mereka melalui rasul dan perantaranya;
golongan yang mengikutinya menyampaikan dakwah sebagai penyambung
risalah kenabian.
Sesungguhnya
ajaklah orang-orang kafir masuk Islam.
No comments:
Post a Comment