NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Thursday 30 April 2015

BIFF, ABU SAYYAF DAN MNLF MENYOKONG PERJUANGAN ISIS -. HISHAMMUDDIN TUN HUSSEIN




ARKIB : 17/10/2014
Malaysia pandang serius ancaman ISIS

KUALA LUMPUR 16 Okt. - Kerajaan memandang serius gerakan kumpulan militan Negara Islam Iraq dan Syria (ISIS) yang cuba menyerap ideologi mereka di selatan Filipina dan menganggap usaha itu sebagai satu ancaman terhadap keselamatan negara.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, tumpuan serius itu diberikan susulan tindakan beberapa kumpulan militan dari wilayah selatan negara itu seperti Pejuang Kebebasan Islam Bangsamoro (BIFF), Abu Sayyaf dan Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) yang secara terbuka membuat kenyataan menyokong perjuangan kumpulan ISIS.

"Walaupun ancaman itu masih pada tahap rendah, pasukan keselamatan kita tidak akan memandang ringan perkara itu dan akan memantau secara serius serta mengambil tindakan yang perlu bagi memastikan ideologi yang diasaskan oleh penyokong ISIS itu tidak berkembang ke negara ini," katanya ketika menjawab soalan tambahan Datuk Bung Mokhtar Radin (BN-Kinabatangan) di sidang Dewan Rakyat hari ini.

Dalam pertemuan dengan Pengerusi Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF), Murad Ebrahim baru-baru ini, Hishammuddin turut membincangkan mengenai cubaan kumpulan militan mengubah landskap ancaman serta skop keselamatan di pantai timur Sabah selain usaha berterusan bekas Pengerusi MILF, Nur Misuari yang bertegas mahu menubuhkan kerajaan Islam di wilayah berkenaan serta menuntut Sabah.

Mengulas lanjut, Hishammuddin dalam sesi soal jawab itu berkata, kerajaan kini bukan sahaja menumpukan pada aspek penggunaan aset tetapi turut memfokuskan konteks perkongsian maklumat dan risikan dengan negara-negara jiran untuk bagaimana mengkoordinasikan dua tindak balas sekiranya perlu.

Dalam hubungan itu katanya, kerajaan menasihatkan rakyat supaya tidak merasa selesa dengan tahap ancaman pada masa ini dan kerana itu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan inisiatif pertahanan pada Bajet 2015 baru-baru ini.

"Saya tidak nampak mereka (ISIS) meletakkan Malaysia sebagai sasaran, itu yang dinyatakan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dan Polis Diraja Malaysia (PDRM), namun tidak dinafikan ada rakyat Malaysia yang telah pergi ke Syria," katanya.

Sementara itu ketika ditemui di lobi Parlimen, Hishammuddin berkata, Malaysia tidak boleh berdiri sendiri dalam mempertahankan ancaman daripada pihak yang menyokong ISIS sebaliknya perlu bekerjasama dengan negara-negara jiran seperti Indonesia, Filipina dan Brunei.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”