NASIHAT LUKMAN HAKIM: "WAHAI ANAKKU, TIADA AMALAN SOLEH TANPA KEYAKINAN DENGAN ALLAH TAALA. SESIAPA YANG MEMPUNYAI KEYAKINAN YANG LEMAH MAKA AMALANNYA JUGA MENJADI CACAT."

Blogger Widgets Blogspot Tutorial

Sunday 19 April 2015

KILANG MINYAK BAIJI LAMBANG KEKALAHAN AMERIKA SYARIKAT



Kekalahan demi kekalahan dialami oleh Amerika Syarikat. Ia bukan sahaja kalah di Ukraine, Syria, Iraq, Yaman, Libya, Afghanistan, Iran tetapi juga di wilayah-wilayah Daulah Islamiyah. Ia berterusan kalah.

Ia mula dirasai apabila kilang minyak Baiji di Iraq mula dikepong oleh pejuang-pejuang Daulah Islamiyah, manakala serangan bertali-arus daripada Amerika Syarikat dan sekutu-sekutu penampannya ke atas kepongan-kepongan yang dilakukan oleh pejuang-pejuang itu seperti tidak memberi kesan secara nyata, meleset.

Akhirnya serangan Amerika Syarikat dan sekutu-sekutu penampannya banyak menghabiskan peluru daripada memenangi pertempuran dilapangan.

Yang pastinya tentera Amerika Syarikat mesti dihantar ke Iraq sebagaimana Amerika Syarikat berkobar-kobar menghantar tenteranya pada ketika awal pencerobohannya ke atas Iraq pada era Presiden Saddam Hussein. Jika berani, Amerika Syarikat mesti menghantar tentera ke Iraq sebagi mana Amerika Syarikat berani menyorok MH370 yang dikabur-kabur oleh golongan dungu-dungu.

Kepongan-kepongan itu pula sama seperti sekatan-sekatan yang dilakukan oleh Amerika Syarikat kepada Rusia  dalam krisis Ukraine tetapi menggunakan alasan penembakan MH17 oleh proksinya, sekatan ke atas Iraq pada era Presiden Saddam Hussein, sekatan pada Iran dengan lakuanan projek nuklear, sekatan kepada Taliban kerana Amerika Syarikat  akan menceroboh Afghanistan pada tahun 2001 dan sekatan di wilayah-wilayah Daulah Islamiyah yang sukar ditumpaskan, tetapi berbeza dengan kilang minyak Baiji, pejuang-pejuang pula melakukan sekatan kepongan kepada Amerika Syarikat dan sekutu-sekutu penampannya.

Kesan  daripada sekatan pengepongan kilang minyak Baiji, Iraq, Amerika Syarikat menghantar senjata kepada Ukraine supaya Rusia mudah dikipas-kipas dan dilekakan dalam isu Ukraine, akhirnya potensi Rusia untuk mencari rakan-rakan niaga di Timur Tengah tersekat dan disekat aktiviti Rusia oleh kelicikan Amerika Syarikat bermain diplomasi kerana kilang minyak Baiji dikepong oleh pejuang-pejuang.

Dari segi teorinya, jika Amerika Syarikat dapat disekat oleh pejuang-pejuang melalui kilang minyak Baiji bermakna pejuang-pejuang itu lebih hebat daripada Amerika Syarikat. 

Rusia terkaku dengan kelicikan Amerika Syarikat kerana mempergunakan alasan Ukraine untuk menghadapinya berlakun disebalik tembok penembakan MH17. Temboknya adalah NATO dan EU.

Manakala China dilalaikan dengan pencarian kosong-kosong MH370. Kesian.

Amerika Syarikat akan merasai peritnya jika Rusia dan China mengambil rakan strategik di Timur Tengah akan mempercepatkan merudumnya Amerika Syarikat kerana sifatnya mendajal.

Peperangan adalah suatau tipu helah. Masa akan menentukan segala-galanya.















 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Nasihat Lukman Al-Hakim: “Anakku, apabila sesiapa datang kepada kamu dengan aduan bahawa si anu telah mencabut kedua-dua biji matanya dan kamu lihat dengan mata kepala sendiri bahawa kedua-dua biji matanya tercabut, namun janganlah kamu sampai kepada sesuatu kesimpulan sebelum kamu mendengar pihak yang lain. Tidak mustahil orang membuat aduan itulah yang mula-mula mencabut mata orang lain, boleh jadi sebelum kehilangan kedua-dua biji matanya dia telah mencabutkan empat biji mata orang lain.”