Mampukah Putrajaya terima pelan pemulihan MAS?
OLEH EILEEN NG
Published: 26 August 2014 8:59 AM
Penstrukturan semula syarikat penerbangan Malaysia Airlines termasuk
pengurangan pekerja, ruang latihan semula dan pakej pemberhentian.
Penstrukturan semula syarikat penerbangan Malaysia Airlines termasuk
pengurangan pekerja, ruang latihan semula dan pakej pemberhentian. Gambar fail.
Cadangan kerajaan menyelesaikan masalah dihadapi Malaysia Airlines (MAS) yang
mengalami kerugian akan diuji esok apabila pengurus aset negara Khazanah
Nasional Bhd (Khazanah) membentangkan pelan induk penstrukturan semula yang
disediakannya kepada Kabinet.
Pelan itu akan termasuk
mengurangkan ribuan pekerjaan, menyediakan peluang latihan semula dan
penempatan kakitangan dan pakej pemberhentian.
The Malaysian Insider difahamkan
Khazanah berharap pelan itu telus dan cukup berperikemanusiaan, tetapi yang
paling utama, mereka mengharapkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak faham
masa depan syarikat penerbangan negara itu hanya boleh diselamatkan dengan
mengambil langkah tegas dan benar-benar perlu.
Kemuncaknya, ia bermakna
kehilangan beribu pekerjaan, sehingga mungkin 30% daripada tenaga kerja
sekarang, lebih sedikit daripada angka yang dipetik Reuters semalam.
Dalam masa beberapa minggu lepas,
pegawai Khazanah dan MAS mengadakan mesyuarat dengan pelbagai kesatuan pekerja
dan pemegang saham lain bagi memperolehi persetujuan mereka terhadap pelan yang
memerlukan kelulusan Kabinet sebelum diumumkan seawal Jumaat ini.
Sumber berkata pelan itu akan termasuk
mengambil eksekutif asing ternama membantu memulihkan MAS sebagai sebahagian
tindakan rombakan besar-besaran, yang terbaru sejak langkah Penyeleraian Aset
Meluas (Widespread Asset Unbundling atau WAU) MAS pada 2002, setahun selepas
Putrajaya membeli kembali MAS daripada hartawan Tan Sri Tajuddin Ramli.
Selain pemberhentian pekerja,
pelan terbaru itu akan menyaksikan MAS menghentikan laluan yang tidak
menguntungkan dan mengurangkan kekerapan penerbangan serta mengkaji semula
kontrak berat sebelah sedia ada yang ditandatangani dengan pelbagai pihak
berkepentingan.
Sementara identiti eksekutif
asing itu masih dirahsiakan, The Malaysian Insider difahamkan mereka yang
terkenal dalam industri penerbangan antarabangsa dan dijangka bekerja dengan
ketua pegawai eksekutif (CEO) baru, nama yang disebut-sebut ialah ketua
syarikat telekomunikasi Datuk Seri Shazzalli Ramly.
Sumber yang hampir dengan pelan
itu berkata, ketua eksekutif Celcom itu bertemu Najib Jumaat lepas. Najib ialah
pengerusi Khazanah, pemegang saham utama kedua-dua MAS dan Celcom.
Beliau dijangka mengambil alih
tugas daripada CEO sekarang, Ahmad Jauhari Yahya yang tamat tempoh
perkhidmatannya pada 19 September dan akan menumpukan kepada operasi harian MAS
termasuk berhubung dengan kerajaan, sementara eksekutif asing itu nanti akan
menumpukan hanya kepada memulihkan semula syarikat penerbangan negara itu.
Antara laluan yang dijangka akan
dihentikan atau dikurangkan termasuk ke Paris, Kunming di China dan Jeddah di
Arab Saudi memandangkan pesawat itu boleh menggunakan khidmat sekutunya dalam
OneWorld.
Juga akan dikaji semula ialah
kontrak RM6.25 bilion dengan Brahim's Airline Catering (BAC) Sdn Bhd yang
dijangka dibuat setanding keadaan pasaran, berikutan dakwaan syarikat induk BAC
iaitu Brahim's Holdings menandatangani perjanjian berat sebelah dengan MAS bagi
perjanjian 25 tahun itu.
"Perubahan sedikit demi sedikit tidak akan berjaya. Khazanah
serius memastikan MAS kembali mendapat keuntungan," kata sumber kepada
The Malaysian Insider.
"Bagaimanapun, ia tidak akan teragak-agak menghentikannya jika
pelan itu tidak dipatuhi sepenuhnya."
Khazanah dijangka mengadakan
mesyuarat lembaga pengarah hari ini, dipengerusikan oleh Najib sendiri,
membincangkan pelan penstrukturan semula itu, menjelang keputusan suku kedua
syarikat penerbangan itu pada Khamis yang dijangka terus merudum.
Mei lalu, MAS melaporkan kerugian
suku tahunan terbesar dalam masa lebih dua tahun, akibat penurunan mendadak
penumpang "kesan dramatik"
kehilangan pesawat MH370 yang tidak dapat dijelaskan.
Kerugian bersihnya meningkat
kepada RM443.4 juta pada suku tahunan pertama, daripada RM278.8 juta pada
tempoh sama tahun lepas, kerugian paling teruk syarikat penerbangan itu sejak
suku tahunan Oktober - Disember 2011.
MAS mengalami kerugian sejak 3
tahun lalu, dilanda kos yang tinggi dan persaingan sengit.
Penganalisis penerbangan Mohsin
Aziz berkata, keputusan suku tahunan kedua dijangka satu "bencana", kerana ia mungkin mencatat kerugian melebihi
RM600 juta.
"Pelan pemulihan ini sangat penting. Ia tidak boleh ditangguhkan
dan mesti dipercepatkan. Demi kepentingan semua, ia perlu diteruskan sepantas
dan selancar mungkin," kata penganalisis Maybank IB itu.
Menurut sumber, Khazanah
bersungguh memastikan pelan pemulihan ini berjaya kerana MAS merupakan simbol
dan duta negara yang berkuasa.
"Ini 'last kopek' (peluang terakhir) untuk MAS," kata
sumber lain.
Sejak 2007, MAS melalui tiga
pelan penstrukturan semula tetapi tidak berjaya mencapai sebarang hasil kerana
tenaga pekerja yang terlalu ramai, permintaan pasaran berubah, persaingan
sengit dan kos overhed yang tinggi.
Syarikat penerbangan bermasalah
itu dalam proses diambil alih oleh Khazanah yang memiliki 69% saham daripada
MAS.
Awal bulan ini, Khazanah
menawarkan 27 sen bagi setiap saham dalam syarikat itu yang tiada pemilik,
berjumlah hampir RM1.4 bilion bagi pengambilalihan sepenuhnya syarikat. – 26
Ogos, 2014.
No comments:
Post a Comment